Ремінь ГРМ чи Ланцюг ГРМ: що краще і в чому різниця?

Яке призначення компонентів приводу ГРМ і чим вони відрізняються?

Двигун внутрішнього згоряння автомобіля може бути оснащений ланцюгом ГРМ або ременем ГРМ . Перші, як правило, виготовлені зі сталі, другі — з гуми. Це важливий компонент системи керування двигуном. Обидва мають однакову функцію: вони з’єднують колінчастий вал із розподільними валами, що забезпечує постійне відкриття та закриття впускних і випускних клапанів. Однак зубчасті ремені та ланцюги ГРМ дещо відрізняються.

Ланцюг ГРМ зазвичай потребує невеликого обслуговування, але коштує значно дорожче. Оскільки, на відміну від більш вразливого зубчастого ременя, його не потрібно замінювати так часто або взагалі не потрібно замінювати, у довгостроковій перспективі це може бути того варте.

Однак приблизно 75% сучасних автомобілів насправді обладнані зубчатим ременем, оскільки це робить двигун дешевшим у виробництві та також викликає менше шуму. Однак, як уже згадувалося, його необхідно міняти, і регулярно. Він постійно рухається під час роботи транспортного засобу і тому зазнає великого навантаження. Якщо він розірветься, це може мати серйозні наслідки, оскільки керування двигуном більше не гарантується, а поршні та клапани можуть зіткнутися. У гіршому випадку двигун буде повністю пошкоджений.

Про що свідчить несправний ремінь ГРМ в машині?

  1. Візуально оглядайте компонент приблизно кожні 30 000 км, щоб перевірити, чи ремінь не тріснув або не потерся. Він не повинен бути зношеним і матеріал не повинен перетягуватися.
  2. Однак іноді зовнішній вигляд може бути оманливим, і матеріал крихкий або пористий, і його не видно неозброєним оком. Тому зверніть увагу на інші невидимі ознаки, такі як зниження продуктивності двигуна або скрегіт.
  3. Стан матеріалу також може погіршитися, якщо він контактує з маслом або водою.

Все це може статися і в автомобілях, які рідко їздять, тому що процес старіння впливає на якість і знос ременя ГРМ так само, як і пробіг.

Якщо ви помітили щось подібне, пора міняти ремінь ГРМ. За жодних обставин не відкладайте це, навіть якщо є лише незначні дефекти, щоб уникнути непрямих збитків і пов’язаних з цим великих витрат. Інтервал заміни залежить від виробника, але в середньому становить від 60 000 до 250 000 кілометрів або від чотирьох до шести років.

Як часто потрібно обслуговувати та змінювати ланцюг ГРМ?

Хоча ланцюги ГРМ виготовлені з металу, а отже у багато разів міцніші, ніж зубчасті паси, це не означає, що термін служби ланцюга ГРМ є необмеженим або не залежить від інших факторів або компонентів автомобіля. Помилки також можуть виникнути під час технічного обслуговування, догляду та щоденного використання, тому його необхідно перевірити та замінити, якщо необхідно.

Для цього компонента виробник не вказує інтервали. Однак, як орієнтир, можна використати наступну загальну інформацію, щоб забезпечити своєчасну перевірку компонента:

  • Очікується, що однорядний ланцюг ГРМ (симплексний ланцюг ГРМ) матиме термін служби приблизно 100 000–200 000 кілометрів до необхідності перевірки.
  • Більш міцні дуплексні ланцюги (два ряди ланцюгів) можна використовувати набагато довше: до 500 000 кілометрів.

Важливо : переконайтеся, що рівень масла не надто низький, тому що догляд за компонентом двигуна включає забезпечення того, щоб він завжди був достатньо змащений.

Які наслідки розриву ланцюга ГРМ?

«Найгірший випадок» — розрив ланцюга. Але витягнутий ланцюг також може мати різні серйозні наслідки. Перед тим, як виробник вперше встановить ланцюг ГРМ, ланцюг попередньо розтягується, але він може розтягнутися під час інтенсивного використання. Це може призвести до:

  1. Мітки більше не співпадають, що негативно впливає на викиди та продуктивність автомобіля.
  2. Окремі зуби на зубчастих колесах пропускаються, що може призвести до пошкодження двигуна.

Як розпізнати дефекти ланцюга ГРМ?

Деякі дефекти ланцюга ГРМ не відразу помітні через певні симптоми, але є деякі ознаки, на які слід звернути увагу:

  • Незвичайні звуки, такі як деренчання і стукіт, коли двигун запускається без його прогріву: це вказує на те, що ланцюг ГРМ подовжений. Що може бути складним, так це те, що ці шуми, ймовірно, не тривають довше кількох секунд. Якщо ви знову почуєте ці звуки під час наступного запуску холодного двигуна, вам слід відвезти автомобіль в майстерню. Відвозячи машину на огляд у майстерню, обов’язково повідомте, що ви чули такі звуки. Потім проблемну ділянку перевіряють за допомогою відповідного діагностичного сканера, який порівнює датчики колінчастого та розподільного валів і таким чином може виявити подовження ланцюга.
  • Гучний удар, двигун більше не реагує: можливий обрив ланцюга ГРМ. Зупиніться та відбуксируйте свій автомобіль до автомайстерні.
  • Деренчання та стукіт: вказує на дефекти з’єднувальних компонентів, таких як відхиляючий ролик. Припиніть керувати автомобілем і віддайте його на перевірку фахівцям.
  • Клацання в поєднанні з сигнальною лампою двигуна: можливе подовження ланцюга ГРМ. Не відкладайте відвідування майстерні і тут.

Поставтеся до цих попереджувальних знаків серйозно та віднесіть його до майстерні, щоб уникнути непрямих дорогих пошкоджень. Таким чином, ланцюг приводу газорозподільного механізму не завжди потрібно міняти відразу; достатньо відрегулювати натягувач ланцюга.

Як визначити що встановлено в моєму автомобілі ланцюг чи ремінь ГРМ?

Цю інформацію слід зазначити в інструкції до автомобіля. Крім того, що стосується обслуговування, ви також можете звернутися до механіка на майстерні або перевірити це самостійно. Для цього потрібно демонтувати кришку двигуна за допомогою відповідного інструменту, тоді ви легко побачите різницю: ланцюг ГРМ металевий, ремінь ГРМ гумовий.

Що краще: ремінь ГРМ або ланцюг ГРМ?

Переваги та недоліки ланцюга ГРМ

  • Тривалий термін служби, може прослужити весь термін експлуатації автомобіля без заміни
  • Технічне обслуговування рідкісне, техогляд тільки через 100 000 - 200 000 км
  • Метал стійкий до температурних перепадів
  • Висока ціна
  • Більше споживання енергії через нерівномірне обертання
  • Більша вага: збільшення витрати палива та негативний вплив на роботу двигуна.

Переваги та недоліки ременя ГРМ

  • Менше енергоспоживання
  • Мала вага: менша витрата палива без впливу на продуктивність двигуна
  • Тиха робота
  • Недорого
  • Може легше порватися
  • Необхідно часто перевіряти та регулярно замінювати
  • Гума чутлива до коливань температури.