Амортизатори є важливими компонентами автомобіля. Без них комфортне та безпечне водіння неможливе. Тому кожному водієві важливо знати основи про амортизатори: типи, коли їх замінювати та як за ними доглядати.
Призначення амортизаторів
Амортизатори відповідають за покращення комфорту їзди та безпеки дорожнього руху. Вони гасять коливання, що виникають під час руху по вибоїстих та нерівних дорогах. Крім того, їх ефективна робота має вирішальне значення для підтримки постійного контакту (зчеплення) між колесами та дорожнім покриттям, що впливає на керованість автомобіля на нерівностях, поворотах та інших маневрах, а також на його гальмівний шлях. Амортизатори також впливають на допоміжні системи, такі як ABS та ESP. Коли амортизатори виходять з ладу, тобто колеса відриваються від дороги, це призводить до помилкових показників цих систем. Це непросте завдання, тому амортизатори та системи підвіски в сучасних автомобілях є дуже складними та мають досить складні конструкції. Робота нових рішень також сильно залежить від електроніки. Також важливо зазначити, що не всі підвіски потребують амортизаторів. У пневматичних підвісках замість масляних амортизаторів використовуються сильфони, але вони частіше зустрічаються в автомобілях класу люкс. Гідравлічні підвіски, навпаки, використовують виконавчі механізми замість амортизаторів.

Типи автомобільних амортизаторів
Конструкція амортизатора та його принцип роботи різняться залежно від типу. Найпоширенішими є масляні (двотрубні) та масляно-газонаповнені (однотрубні) амортизатори. Новіші автомобілі також оснащені амортизаторами зі змінним демпфуванням (адаптивні), які поділяються на амортизатори з соленоїдним керуванням потоком оливи та амортизатори з електричним керуванням потоком оливи. Амортизатори, як механізм, також можна розділити залежно від середовища, яке використовується для демпфування руху. Таким чином, існує 10 типів: гідравлічні, пневматичні, гідропневматичні, магнітні, електромагнітні, фрикційні, повітряні, еластомерні, пружинні та гумові. Важко однозначно визначити, які автомобільні амортизатори найкращі, оскільки різні виробники автомобілів вибирають обидві конструкції з заводу. Криві характеристик амортизаторів схожі.
Масляні амортизатори (двотрубні)
Яка будова двотрубного амортизатора? Двотрубний амортизатор складається з робочого циліндра, поршня та штока (з'єднаних між собою), клапанів (донного, стиснення, розширення), напрямної штока, резервуара та двох трубок (як випливає з назви), що утворюють робочу камеру та резервну камеру. Автомобіль з масляними амортизаторами є «м’яким», що робить його ідеальним для водіїв, які віддають перевагу спокійній їзді по місту. Водії з таким типом амортизаторів та більш динамічним водінням повинні бути обережними. Під час динамічної їзди олива в амортизаторах піниться, швидко зношуючи свої властивості. Вони дешевші, ніж однотрубні амортизатори, і є улюбленим вибором серед водіїв.
Газомасляні амортизатори (однотрубні)
Конструкція однотрубного амортизатора включає такі елементи, як: поршень, шток поршня, напрямна штока поршня, клапани, резервуар та одна труба, що містить робочу та газову камери. Перевагою газомасляних амортизаторів є їхня ефективна робота в суворих погодних умовах. Такі амортизатори менш схильні до перепадів температури, ніж масляні, що робить їх кращим рішенням для водіїв, які віддають перевагу динамічному стилю водіння. Підвіска з масляно-газовими амортизаторами жорсткіша, але також має більш делікатну структуру, що робить їх схильними до пошкоджень.
Амортизатори зі змінною силою демпфування
Адаптивні амортизатори працюють аналогічно до масляних та газонаповнених амортизаторів. Ключова відмінність полягає в різному регулюванні потоку оливи. В адаптивних амортизаторах рішення щодо сили демпфування приймаються складним програмним забезпеченням та гідравлічними системами.
- Адаптивні амортизатори з електроклапаном.
Електроклапан контролює зміну сили демпфування, яка, у свою чергу, контролює потік оливи. Кожен амортизатор може індивідуально регулювати свої властивості протягом кількох мілісекунд, зменшуючи або збільшуючи електричний струм, що впливає на електроклапан. Відкритий клапан сприяє потоку оливи, тим самим краще виконуючи свою функцію. Майже закритий клапан обмежує потік оливи, роблячи амортизатор жорстким і забезпечуючи погане демпфування. Однак він ідеально підходить для спортивного водіння, оскільки ефективно притискає колесо до дороги. - Адаптивні амортизатори регулюються металевими стружкою, що містяться в оливі.
Електромагнітна котушка амортизатора інтегрована з поршнем, що дозволяє змінювати опір потоку оливи. Таке
рішення забезпечує плавне керування силою демпфування. Адаптивні підвіски, та їхні попередники — пневматичні підвіски —дуже дорогі. Однак вони дозволяють змінні налаштування: комфорт/м’який, спортивний/жорсткий або середньо-жорсткий хід. Окрім профілю їзди, характеристики цих амортизаторів можна регулювати відповідно до дорожніх умов та стилю водіння водія. Вони також надзвичайно довговічні, служать у два-три рази довше, ніж стандартні амортизатори. Встановлення адаптивних амортизаторів рекомендується водіям, які їздять у надзвичайно різноманітних умовах.

Коли слід замінити амортизатори?
Амортизатори в середньому служать близько 80 000 кілометрів. Дорожнє покриття суттєво впливає на термін служби амортизатора; наприклад, амортизатори в автомобілях, які часто їздять по шосе, служать довше, ніж амортизатори в транспортних засобах, що переважно використовуються в місті. Амортизатори на передній осі зазвичай зношуються швидше. Іноді починає виходити з ладу лише один, але в будь-якому випадку амортизатори слід замінювати парами на одній осі, хоча деякі експерти рекомендують замінювати всі чотири одночасно. Заміна лише одного амортизатора заборонена, оскільки це може погіршити роботу системи рульового керування транспортним засобом. Амортизатори слід замінити якомога швидше, оскільки вони негативно впливають на інші деталі, такі як стійки Макферсона, стійки стабілізатора і навіть шини.
Найпоширенішими симптомами зносу/поломки амортизаторів є:
- Збільшений гальмівний шлях;
- Ефект занурення автомобіля під час гальмування;
- Водій може відчути, як колеса відриваються від дороги;
- Нервова поведінка автомобіля, особливо під час поворотів або через нерівності дороги;
- Раптове стиснення амортизатора;
- Водієві важко підтримувати заплановану траєкторію руху;
- Автомобіль тягне під час гальмування;
- Часте спрацьовування системи ABS;
- Нерівномірний знос шин;
- Передача коливань на кузов автомобіля;
- Знос гумометалевих елементів підвіски;
- Витік оливи з амортизаторів;
- Засліплюючі водії зустрічних автомобілів;
- Фари вібрують.

Як самостійно перевірити стан амортизаторів?
Коли водій виявляє вищезазначені ознаки проблем з амортизаторами, він може самостійно провести невелику перевірку. Очевидні ознаки також включають фізичний стан амортизаторів, такі як ознаки витоку оливи (включаючи газонаповнені амортизатори) та ознаки запущеної корозії. Ступінь зносу та точна діагностика можуть бути виконані лише в майстерні діагностичній станції. Для цього потрібне спеціальне обладнання. Пристрій перевіряє ефективність амортизаторів. Це значення надається у відсотках; для подальшого використання результат випробування повинен бути в межах приблизно 50-80%. Примітка: ці випробування не є остаточними. Існує високий ризик отримання хибних показників, оскільки пристрій також перевіряє ефективність пружин, втулок, а в деяких випадках і профілю шин та тиску. Наприклад, пристрій може показувати, що ефективність амортизаторів становить 60%, навіть якщо витоки масла чітко видно. Тому слід враховувати лише суттєві відмінності в ефективності між правим та лівим амортизаторами на одній осі, які не повинні відрізнятися більше ніж на 20-30%. Більша різниця вказує на необхідність заміни.
Обираємо амортизатори для покупки
Відновлення амортизаторів у сучасних автомобілях неможливе, тому доведеться купувати нові. Вибирайте запчастини від перевірених виробників, оскільки вони завжди використовують високоякісні матеріали та передові технології. Вони служать довше та є більш ударостійкими та водостійкими, ніж дешеві альтернативи. Нові амортизатори повинні бути сумісні з конкретним автомобілем, просто мати правильні кріплення недостатньо.
Як доглядати за амортизаторами?
- Водій повинен регулярно перевіряти стан стійок, пружин, відбійників, шайб,монтажних втулок та подушок.
- Якщо на дорозі є нерівності, зменшіть швидкість. Швидка їзда пошкодить амортизатори.
- Слідкуйте за станом штока поршня та очищуйте його за потреби. Недбало доглянуті пильники дозволяють різним дорожнім забрудненням — пилу, бруду та піску — потрапляти в з'єднання та ущільнення рухомих частин амортизатора. Недбало доглянуті кришки штока поршня можуть призвести до утворення точкової корозії та витоків на їх поверхні. Це може призвести до витоків масла. У такій ситуації слід звернутися до механіка.