Система охолодження є важливою автомобільною системою, стан якої безпосередньо впливає на роботу двигуна. Якщо в системі не вистачає охолоджувальної рідини або вона засмічена повітрям, це може призвести до перегріву двигуна та серйозних пошкоджень. Тому важливо знати, як прокачати систему охолодження, оскільки це просте завдання, яке може виконати самостійно навіть водій-початківець. Правильна робота двигуна та його надійність залежать від надійної роботи системи охолодження. Наша стаття покаже вам, як виконати цю процедуру у власному гаражі.
Роль системи охолодження
Основною функцією цієї системи, звичайно, є охолодження двигуна, але також важливо пам'ятати, що занадто низька температура також негативно впливає на його роботу. Тому роль системи охолодження полягає в підтримці оптимальної, безпечної робочої температури двигуна. Холодний двигун не функціонує належним чином. Правильна температура має вирішальний вплив на згоряння паливно-повітряної суміші та її склад. За низьких температур процес згоряння погіршується, а викиди чадного газу та вуглеводнів збільшуються. Підтримуючи належну робочу температуру, система охолодження в бензинових двигунах забезпечує випаровування палива, запобігаючи утворенню відкладень на циліндрах, які в іншому випадку утворювалися б на холодному двигуні. У дизельних двигунах його температура суттєво впливає на самозаймання. Крім того, двигун, який підтримує належну робочу температуру, менш схильний до корозії та більш довговічний, а моторна олива забезпечує найкраще змащування в таких умовах. Система охолодження в сучасних автомобілях переважно використовує непряме охолодження – рідина опосередковує процес, поглинаючи тепло від двигуна, яке потім охолоджується повітрям, що подається радіатором.
Найпоширеніші поломки в системі охолодження
Завдання системи охолодження полягає в підтримці належної температури двигуна та запобіганні його перегріву через постійне теплове навантаження під час роботи. Якщо температура занадто висока і відбувається витік охолоджувальної рідини, слід перевірити стан радіатора та його шлангів. Витік може бути пов'язаний з механічним пошкодженням або витоком в одному зі шлангів. У цьому випадку ці компоненти слід замінити. Також варто перевірити стан радіатора опалення та водяного насоса, щоб побачити, чи несправність пов'язана з витоком. Однак, якщо рівень охолоджувальної рідини падає без видимого витоку, проблема є серйознішою. Це може свідчити про потрапляння охолоджувальної рідини в камеру згоряння, що віщує небезпечну поломку. У такій ситуації слід якомога швидше звернутися до майстерні, де механіки визначать причину проблеми (найчастіше пошкоджена прокладка головки блоку циліндрів) та додатково прокачають систему охолодження.
Як можна визначити, чи засмічена ваша система охолодження?
Повітряне блокування системи охолодження проявляється невідповідною температурою двигуна. Оптимальна температура охолоджувальної рідини в будь-яку пору року становить від 85 до 90 градусів Цельсія. Температури нижче або вище цих значень, найімовірніше, свідчать про наявність бульбашок повітря в охолоджувальній рідині. Ще одним симптомом, видимим неозброєним оком, є витік рідини, а також дим з-під капота. Коли йдеться про витоки, варто не лише шукати їх ознаки навколо автомобіля, під ним та під капотом, але й перевіряти рівень рідини в розширювальному бачку. Регулярна перевірка рівня допоможе вам вчасно виявити та усунути проблему. Невиконання цієї вимоги може призвести навіть до заклинювання поршня та поганого змащення, що зрештою може призвести до пошкодження двигуна. Тому, якщо виникнуть вищезазначені симптоми, рекомендується заздалегідь самостійно прокачати систему охолодження.
Як прокачати систему охолодження?
На жаль, багато водіїв забувають регулярно перевіряти рівень охолоджувальної рідини, а іноді навіть замінювати її. Як і будь-який витратний матеріал, вона має обмежений термін служби, протягом якого її властивості є найоптимальнішими. Рекомендований інтервал заміни становить кожні 2-3 роки. Тим часом перевіряйте рівень охолоджувальної рідини, доливайте її, якщо він низький, та прокачуйте систему за потреби. Видалення бульбашок повітря з охолоджувальної рідини також є важливим під час кожної заміни. Важливо також пам'ятати, що, незважаючи на належний рівень охолоджувальної рідини, система охолодження може бути засмічена повітрям. Це пояснюється тим, що бульбашки повітря заповнюють прогалини в охолоджувальній рідині, тому перед прокачуванням системи охолодження важливо отримати нову пляшку охолоджувальної рідини. Тому в такій ситуації варто контролювати температуру двигуна, оскільки це може свідчити про потенційну проблему в системі, і виконати процедуру якомога швидше, щоб запобігти перегріву двигуна та дорогому ремонту. Температура не завжди різко підвищується, але навіть невеликі зміни повинні спонукати до діагностики системи.
Першим кроком у прокачуванні системи охолодження є придбання нової охолоджувальної рідини для доливання. В ідеалі, вона має бути того ж типу, що й стара. Вибравши універсальну охолоджувальну рідину, ви можете легко додавати її в будь-який радіатор. Однак важливо пам’ятати, що не можна додавати зелену охолоджувальну рідину, що містить пропіленгліколь, якщо система використовує інший колір. Інші кольори можна змішувати. Звичайну воду також не слід додавати в систему.
Найважливіше, що слід пам’ятати під час прокачування системи охолодження, це дати двигуну охолонути. Ніколи не знімайте кришку розширювального бачка, коли двигун гарячий, оскільки тепло та тиск всередині системи можуть спричинити серйозні опіки.
Тільки коли двигун холодний, виконайте наступні кроки по черзі:
- Відкрийте капот і відкрутіть кришку бачка охолоджувальної рідини.
- Якщо рівень рідини нижче позначки MIN, долийте рідину в бачок до рівня між позначками MIN та MAX.
- Запустіть двигун, встановіть обігрів на найвищу температуру, а вентилятор на найнижчу.
- Спостерігайте за рідиною в резервуарі. Якщо на поверхні починають з'являтися бульбашки повітря, це свідчить про наявність повітря в системі.
- Дайте двигуну попрацювати, доки він не досягне робочої температури. Плавно збільште швидкість двигуна. Для двигунів з покажчиком температури зачекайте, поки вона не досягне 90 градусів Цельсія. Якщо ваш автомобіль не оснащений таким покажчиком, вентилятор двигуна ввімкнеться, як тільки буде досягнуто відповідної температури.
- Після того, як двигун прогріється, дайте йому попрацювати ще 5 хвилин, щоб рідина належним чином прогрілася. Тим часом перевірте рівень рідини, щоб побачити, чи він падає, і за потреби долийте її до відповідної позначки. Після повного прогрівання рідини бульбашки повітря зникнуть, і система буде повністю очищена від повітря.
- Вимкніть двигун та обігрів. Ще раз перевірте рівень рідини в бачку. Якщо він знизився, це означає, що з системи випущено повітря. Заповніть бачок.
- Закрийте кришку та проїдьте невелику відстань приблизно 2-3 км, потім дайте двигуну охолонути та ще раз перевірте, чи правильний рівень рідини в системі.
- Увімкніть вентилятор і обігрівач на повну потужність. Якщо виходить тепле повітря, це означає, що в системі більше немає бульбашок повітря, і процедура виконана правильно.
Якщо ваш автомобіль оснащений штуцерами прокачки системи охолодження, після першого запуску двигуна відкрутіть їх і дайте повітрю вийти. Процес завершено, коли охолоджувальна рідина почне витікати з прокачувачів. У цей момент ви можете знову їх закрити, але ніколи після того, як двигун повністю прогріється. Шутцери прокачування найчастіше розташовані поблизу радіатора опалення або на корпусі термостата.
Як залити охолоджувальну рідину, щоб уникнути потрапляння повітря в систему охолодження?
Найголовніше – не переповнювати бачок і не затягувати кришку бачка швидко. Рекомендується запустити двигун і почекати, поки з рідини зникнуть бульбашки повітря. Крім того, якщо в бачку мало рідини, доливайте її повільно, невеликими порціями, щоб запобігти раптовому тепловому напруженню. Також перед настанням зими переконайтеся, що охолоджувальна
рідина має правильну температуру застигання, щоб вона не замерзла при мінусових температурах і не пошкодила шланги радіатора. Це важливо, тому що в найгіршому випадку це може навіть пошкодити блок двигуна.