Вибір моторної оливи, тест та порівняння найкращих виробників

Кожен автомобіль з двигуном внутрішнього згорання використовує моторне масло, воно необхідне для оптимальної та довговічної роботи двигуна автомобіля. У цій статті ми спробуємо пояснити, який бренд обирати та на що варто звернути увагу при покупці.

Коли слід купувати нове моторне масло для заміни?

В мережі інтернету є багато рекомендацій щодо інтервалів заміни оливи. Багато виробників сучасних двигунів рекомендують міняти моторне масло кожні 30 000 км пробігу, але, на думку наших механіків, навіть 20 000 км - це багато, враховуючи жорсткі умови експлуатації та низьку якість палива. Найкраще робити заміну масла кожні 10 000- 15 000 км, тому що після 13 000 км пробігу масляний фільтр двигуна втрачає свої властивості і вже не є такий ефективний, як на початку його експлуатації. Купуючи нове моторне масло, слід також підібрати масляний фільтр . Також передбачається, що масляний фільтр і моторне масло потрібно міняти один раз на рік, навіть при не досягненні вищевказаного пробігу інтервалу заміни. Аргументується це тим що моторна олива з часом втрачає свої властивості. Водій також повинен регулярно перевіряти рівень моторного масла.
Просто припаркуйте свій автомобіль на рівній поверхні, вимкніть двигун, після чого через 3-5 хвилин вийміть масломірний щуп, протріть його і знову занурте в масло. Потім його слід витягнути для завершення перевірки, якщо рівень дуже близький до мінімальної позначки, або нижче, потрібно долити відповідну кількість оливи і переконатися, що все в порядку. Всім водіям радимо частіше проводити таку перевірку, адже це одна з найпростіших дій, яку можна виконати самостійно.

Чому взагалі заміна моторного масла так важлива?

Стан моторної оливи безпосередньо впливає на роботу і довговічність системи приводу. При не своєчасній заміні, це може призвести до різних несправностей у вашому автомобілі внаслідок відкладення нагару та збільшення витрати палива. Чим раніше буде зроблено заміну оливи, тим краще почуватиме себе двигун під капотом вашого автомобіля. Для заміни найкраще обирати моторні масла відомих виробників на ринку.

Склад моторного масла: в чому відмінності?

Залежно від типу базового масла і пропорції доданих до нього присадок моторні масла прийнято поділяти на 3 види:

  1. Мінеральні оливи - Вони виготовлені з легкодистильованої сирої нафти, яка потім була очищена за допомогою екстракції кислотою або розчинником. Їх часто називають мінеральними маслами. Вони характеризуються високим рівнем в'язкості. Після нагрівання вони досить швидко випаровуються і забруднюються внаслідок хімічного розпаду присадок, що містяться в маслі.

  2. Напівсинтетичні оливи - Вони виготовлені на основі мінеральних олив, які пройшли спеціальну технічну обробку та містять більшу кількість присадок, ніж мінеральні оливи. Позначені як напівсинтетичні або частково синтетичні оливи, вони дуже добре працюють у регіонах з м’якою зимою та помірно теплим літом. Ціна на них нижче, ніж на синтетичні масла. Вони мають більше переваг порівняно з мінеральними маслами, наприклад, довший термін служби, вищу стійкість до перепадів температур або загальну ефективність.

  3. Синтетичні оливи - Вони виготовляються з нафти отриманої в процесі органічного синтезу. Більшість із них позначені як повністю синтетичні. Завдяки спеціальній формулі, що використовується при їх виробництві та новітнім технологіям, синтетичні оливи перешкоджають піноутворенню масляного шламу і мають оптимальну в'язкість в холодних погодних умовах, забезпечуючи надійний захист двигуна в перші секунди після запуску. Вони зберігають свої первинні властивості навіть при надзвичайно високих температурах, що робить їх придатними для використання в жаркому кліматі.

Хоч дана класифікація і є найпоширенішою, вона залишається досить поверхневою і умовною, саме тому фахівці Американського інституту нафти (API) розділили всі базові масла на п'ять груп, свідомо уникаючи терміна «напівсинтетичні оливи».

  1. До I групи належать продукти, отримані екстракцією нафти розчинниками та її депарафінізації.

  2. До II групи відносять високоочищені продукти з низьким вмістом парафінів і ароматичних вуглеводнів, які пройшли процес гідрокрекінгу.

  3. До III групи належать високов'язкі нафти, отримані в процесі каталітичного гідрокрекінгу.

  4. IV група заснована на поліальфаолефінах.

  5. Група V характеризується тим, що всі моторні масла не включають жодної з вищезгаданих категорій. Їх базові масла містять ефіри, гліколі та інші речовини.

Сучасні продукти зазвичай містять інгредієнти з багатьох різних груп базових масел.
Звертаємо вашу увагу на те, що для моделей зі старими двигунами та дуже великим пробігом синтетичні масла навпаки протипоказані, особливо якщо раніше використовувалися мінеральні. По-перше, присадки, що містяться в цих маслах, здатні розчиняти стару сажу, яка вже осіла, що може перешкоджати роботі двигуна та в свою чергу призводить до додаткового навантаження на привід, спричиняючи знос його компонентів.

По-друге, синтетичні масла мають низький індекс в'язкості, а значить, вони більш рідкі і можуть витекти через ущільнювальні елементи або навіть пошкодити їх. Однак для спортивних автомобілів і транспортних засобів з потужними двигунами, агрегати яких піддаються екстремальним навантаженням, мінеральне масло не допускається, через його інтенсивний термічний вплив що може їх просто пошкодити.

Що таке маркування типу SAE?

В'язкість є однією з основних властивостей моторної оливи, яка визначає, чи можна використовувати конкретний продукт у певну пору року.
За даними автомобільних інженерів (SAE), всі моторні оливи можна розділити на такі категорії:

  1. Зимові оливи - Позначені буквою W, що означає зима, вони придатні для використання лише в зимовий період. Число перед буквою W завжди ділиться на 5 і використовується для позначення мінімальної температури, при якій масло здатне захистити двигун під час холодного запуску. Вихідною точкою є температура -35 °С, тобто нуль. Кожен наступний рівень підвищується на 5 °С: продукт із позначкою 5W зберігає свої властивості при температурі -30 °С, а зі знаком 10W – за температури -25 °С тощо.

  2. Літні оливи - такі моторні масла забезпечують своєчасне змащування і захист деталей автомобіля в теплу пору року, але неефективні в холодну пору року. Їх позначення бувають у вигляді цифр: 20, 30, 40, 50 і 60. Ці цифри, всупереч поширеній думці, позначають кінематичну в'язкість масла при температурі 100 °С, а не при максимальній температурі навколишнього середовища.

  3. Всесезонні оливи - вони позначені як масла, придатні для зими, як при мінімальній температурі, так і за рівнем в'язкості при максимальній температурі нагріву: 5W-30, 10W-60 і т. д. Найбільшою популярністю в даний час користуються всесезонні моторні масла.

Всесезонні синтетичні оливи допоможуть вам заощадити гроші, оскільки їх не потрібно міняти двічі на рік. Якщо ви зазвичай пересуваєтесь по місту і часто зупиняєтесь, а також паркуєте машину в неопалюваному приміщенні, а особливо якщо ви живете в регіоні з суворими зимами, шукайте моторне масло з маркуванням 0W або 5W. Однак для автомобіля з великим пробігом та зношеним двигуном в якому збільшені зазорами між поршневими парами більше підійде масло вищої в'язкості.

Значення класифікації API

Американський інститут нафти розробив власну класифікацію, розділивши моторні оливи за їх формулою та експлуатаційними властивостями. Це також дозволяє опосередковано оцінювати якість масел, стандарти яких стали значно суворішими порівняно з попередніми роками їх виробництва.
Відповідно до класифікації API всі моторні масла діляться на дві категорії, кожна з яких ділиться на кілька класів:

S - Для бензинових двигунів. Наступні чотири класи олив схвалені в більшості країн:

  1. SJ - Рекомендовано для використання в двигунах, випущених до 2001 року.

  2. SL - Рекомендовано для використання в двигунах, випущених до 2004 року. Багато виробників автомобілів вибрали SL як мінімальний стандарт, необхідний для обслуговування автомобіля.

  3. SM - Рекомендується для використання в двигунах 2010 року випуску і раніше. Масла SM надзвичайно ефективні при низьких температурах, стійкі до окислення та утворення відкладень. Вони зберігають свої чудові властивості протягом усього терміну використання.

  4. SN - Представлений в 2010 році. В даний час це масла, які здатні забезпечити найвищий рівень захисту двигуна, а також його високу ефективність. Масла SN допомагають економити паливо. Вони запобігають передчасному зносу турбокомпресора, не пошкоджуючи сальники та кільцеві ущільнення.

C - Позначення моторних олив, призначених для дизельних двигунів комерційного транспорту. Класи, які зараз використовуються в транспортних засобах різних років випуску, це CH, CI, CJ і CK. Цифра 4 перед класом вказує на його призначення для 4-тактних двигунів. Розглянемо ближче масла класу С:

  1. CH-4. Представлений в 1998 році. Призначений для двигунів, що працюють на високоякісному паливі з вмістом сірки до 0,5% мас.

  2. CI-4 - Представлений в 2002 році. Цей тип моторного масла забезпечує надійний захист двигуна і вихлопної системи від відкладень і передчасного зносу їх компонентів. Деякі масла цього класу позначені символом CI-4 PLUS.

  3. CJ-4 - Відрізняються підвищеною температурною стабільністю, стійкістю до окислення і більш тривалим терміном служби.

  4. СК - Призначений для захисту двигунів з 2017 року випуску. Однак ці моторні оливи можуть додатково використовуватися в попередніх моделях двигунів


Універсальні масла випускаються як для бензинових, так і для дизельних двигунів. Мають подвійне маркування, наприклад - CН-4/SJ.

Багато виробників рекомендують використовувати оливу останнього покоління для змащування двигуна. У більшості випадків порада виправдовується тим що: чим новіша формула оливи, тим вона безпечніша, економічніша та екологічніша. Однак ця рекомендація не дуже підходить для старих автомобілів, оскільки їх двигуни сконструйовані зовсім по-іншому і не в змозі скористатися всіма перевагами дорожчого масла. Додаткову інформацію про те, яке саме масло потрібно використовувати в автомобілі, ви можете знайти в сервісній книжці вашого автомобіля.

Рейтинг продуктивності ACEA

Зменшення викидів вихлопних газів і споживання палива є одними з неодмінних вимог сучасних моторних олив. З цієї причини багато масел мають на упаковці позначку про відповідність останнім екологічним стандартам.

Відповідно до класифікації Європейської асоціації автовиробників (ACEA), всі моторні масла, які дозволені до продажу та використання, можна розділити на наступні категорії:

  1. А. Для бензинових двигунів. Ця категорія включає три класи: А1, А3 і А5. Буква перед цифрою вказує на рівень екобезпеки і в'язкості в певних умовах. Цифри 1 і 5 вказують на витрату палива, але вони схожі на API: чим більше число, тим кращі властивості продукту.

  2. В. До цієї категорії відносяться масла для легкових автомобілів і малого комерційного транспорту, що працюють на дизельному паливі. Вони діляться на класи: В1 і В5 вказують на витрату палива, а В3 і В4 є стандартними виробами.

  3. E. Масла, позначені цією буквою, призначені для вантажних і спеціалізованих автомобілів з дизельними двигунами. E1 означає витрату палива, решта стандартні масла.

Параметром, який фахівці API враховували при впровадженні нової позначки – EC (Energy Saving), стала витрата палива.

Ці оливи характеризуються низькою в'язкістю при підвищенні до екстремальних температур, що забезпечує плавне та рівномірне переміщення рухомих частин і покращену економію палива. Однак це означає тоншу масляну плівку, що особливо небезпечно для старих двигунів з великим пробігом - такі двигуни потребують додаткового захисту.
Що спільного між різними класифікаціями моторних масел?

Окрім різних принципів роботи, усі класифікації тісно пов’язані між собою. Наприклад, моторне масло з символом SH та маркуванням API може не відповідати маслу А1 або А5 за маркуванням ACEA, оскільки ці вимоги не були опубліковані до введення класу SJ. Якщо масло має маркування А5, це означає, що виріб має не менше символу SL за маркуванням API, тобто має більші інтервали заміни.

Моторні оливи з маркуванням А1, А5, В1 або В5 зазвичай мають температурну в'язкість 30 і менше. Масла з в'язкістю 40 відносяться до класів А2, А3, В2, В3 і В4 і не економлять паливо.

Чи важливий допуск виробника автомобіля?

Продукт що буде дуже ефективно працювати в деяких двигунах, може створювати ризик для інших типів двигунів. Це змушує автовиробників тестувати моторні масла для власних потреб. Якщо виріб пройде випробування на відмінно, воно отримає відповідне маркування, наприклад, BMW Longlife-98. Це означає що дану оливу можна використовувати в автомобілях цієї марки з довшими інтервалами технічного обслуговування, виготовлених у 1998 році або пізніше.

Завжди намагайтеся використовувати масло, яке рекомендоване виробником вашого автомобіля, і не експериментуйте з рівнем в'язкості. Ризик полягає в тому, що в деяких двигунах масляні канавки достатньо глибокі лише для масел з високою в’язкістю. Якщо проігнорувати це, то деталі будуть зношуватися передчасно і нерівномірно. У той же час деякі виробники автомобілів, такі як BMW Group або Daimler AG, категорично застерігають від використання в автомобілях олив з низькою в'язкістю через конструкцію їх двигунів.

Рейтинг моторних масел

Представлені нижче марки моторних масел користуються довірою водіїв протягом багатьох років та займають перші місця у топ продажів нашого магазину.

CASTROL


Британський виробник автомобільних мастил, визнаний у всьому світі. Моторні оливи Castrol використовуються не лише в транспортних засобах, а й у ліфтах, ескалаторах, аерокосмічній промисловості, сільському господарстві тощо. Компанія зосереджена на розвитку та інноваціях, а це означає, що їхня продукція завжди модернізується та завжди виготовляється із застосуванням передових технологій. Масла, випробувані у Формулі-1, Чемпіонаті світу з ралі на витривалість і мотоциклах, доступні звичайним водіям. Серія моторних олив Castrol включає Castrol Edge, Castrol Magnetic і Castrol GTX.

FEBI BILSTEIN

Febi Bilstein — це більше, ніж просто постачальник запасних частин. Продукція цього бренду користується довірою водіїв у всьому світі. Їхня продукція відповідає високим вимогам і відповідає декларації найвищої якості завдяки турботі на кожному етапі процесу створення продукції. Моторні оливи Febi Bilstein не є універсальними, але ретельно відібрані відповідно до вимог виробників автомобілів, щоб гарантувати водієві найкращі умови експлуатації.

ELF

Популярний французький виробник, що входить до групи Total Energies. З моменту свого заснування в 1939 році бренд прагне до постійного розвитку - завдяки цьому його моторні масла відповідають найвищим стандартам, незалежно від того, чи це масло для легкового автомобіля, вантажівки або мотоцикла.

LIQUI MOLY

Німецький бренд, продукція якого виробляється виключно в Німеччині. Масла Liqui Moly - це поєднання високої якості та доступної ціни, що робить їх доступними для звичайних водіїв. Одним з найвідоміших мастильних матеріалів є масло з MoS2 (дисульфід молібдену).

Mobil

Саме бренд Mobil представив на ринку синтетичні масла. Асортимент продукції включає як масла, що використовуються в професійних змаганнях, так і масла для повсякденного водіння. Незалежно від типу, оливи Mobil широко використовуються і користуються довірою водіїв протягом багатьох років.


Shell

Shell є одним з провідних виробників моторних масел. Компанія Shell є партнером Ferrari у Формулі-1 протягом багатьох років. У каталозі Shell представлений широкий асортимент мінеральних, напівсинтетичних, синтетичних і спортивних моторних олив за конкурентними цінами - кожен водій знайде щось для себе. Найпопулярнішими є моторні масла серії Shell Helix.


Aral

Aral – німецька компанія, моторні оливи якої відрізняються високою якістю, завдяки чому їх цінують такі виробники автомобілів, як Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz та багато інших. Масла цінуються за доступність, завдяки якій водії можуть придбати відмінний продукт, не витративши при цьому величезних грошей.


Total

Звичайно, у цьому списку не може бути відсутнім компанія Total, яка зараз є однією з п’яти найбільших нафтових компаній світу. Компанія Total протягом багатьох років зосереджується на розвитку виробництва, завдяки чому на автомобільний ринок надходять найкращі мастильні матеріали та моторні масла. На додаток до основної функції змащення, бренд Total працює над тим, щоб її продукція виконувала додаткові функції, зокрема: захист від корозії, збереження двигуна в чистоті, щоб водій завжди отримував найкращий продукт.

Яка марка моторного масла краще?

Однозначної відповіді на це питання немає, оскільки на ринку немає продукту, який можна назвати «найкращим». Найкраще моторне масло залежить від марки, моделі та версії автомобіля, його двигуна, умов, в яких автомобіль експлуатується, тощо. Однак краще обирати масло перевіреного та відомого виробника, оскільки це гарантує що продукт був ретельно досліджений і ви можете легко знайти відгуки про нього. Не рекомендуємо купувати дешеві замінники, тому що таке масло може негативно вплинути на стан двигуна вашого автомобіля.

Що важливо окрім бренду?

Придбати моторне масло непросто, оскільки на ринку є багато варіантів. В'язкість масла є його найважливішим параметром; від цього залежить захист двигуна від пошкоджень і запобігання передчасному зносу. В’язкість подається як «15W-40» і т. д. Перша цифра «15W» означає мінімальну робочу температуру масла (взимку), а друга цифра «40» означає максимальну робочу температуру (влітку). Кращими маслами є всесезонні масла, тобто коли температурний діапазон широкий. Крім того, етикетка містить критерії якості – в Європі це система перевірки якості масла ACEA, маркування на пляшці буде, наприклад, ACEA A3/B4.

Виробник автомобіля зазвичай висуває свої особливі вимоги до якості та функціональності оливи, які можна знайти в інструкції з експлуатації автомобіля. Однак він не може нав'язувати конкретну марку моторного масла - це вибір власника автомобіля. Іноді виробник автомобіля не надає своїх стандартів, тому масло можна вибрати за класом якості ACEA і класом в'язкості SAE.

Пам'ятайте також, що в той час як масло для дизельних двигунів можна заливати в бензиновий двигун, моторне масло для бензинових двигунів, яке заливається в дизельний двигун, негативно впливає на якість змащення і скорочує термін служби двигуна. Масло для дизельних двигунів часто містить спеціальні миючі присадки, критичні для дизельних двигунів, а для бензинових двигунів такі присадки не потрібні.